طرز تهیه قلیه ماهی با ماهی قباد

طرز تهیه قلیه ماهی با ماهی قباد

طرز تهیه قلیه ماهی با ماهی قباد

ماهی قباد و خواص آن

در این مقاله قصد داریم طرز تهیه قلیه ماهی با ماهی قباد را به شما آموزش دهیم بهتر است جهت اطلاع بیشتر در این خصوص همراه ما باشید. قباد ماهی از خانواده ماهی های  تن است و همچون ماهیان تن بدنی دوکی شکل دارد. شکل و ظاهر ماهی قباد شبیه به ماهی شیر هم هست. اگر موقع خرید ماهی قباد نتوانسته اید ماهی قباد را از ماهی شیر تشخیص دهید باید بدانید که تفاوت این دو ماهی در این است که رنگ گوشت ماهی شیر روشن تر از قباد ماهی است. همچنین شیر ماهی بدنی کشیده تر در مقایسه با ماهی قباد دارد.

 

خواص ماهی قباد

ماهی قباد تازه گوشتی نرم و بافتی لطیف دارد. ماهی قباد سرشار از اسیدهای چرب امگا 3، مواد مغذی، انواع ویتامین ‌ها و املاح از جمله فسفر و آهن است که برای سلامتی بدن انسان بسیار مفید است. ماهی قباد برای عملکرد مغز بسیار مفید است. ویتامین D موجود در گوشت ماهی قباد باعث تقویت استخوان ها و عضلات در کودکان می شود. همچنین کلسیم و املاح ضروری در گوشت این نوع ماهی برای زنان باردار و افراد سالمند بسیار مفید است. ماهی قباد یکی از گرانبهاترین و ارزشمندترین ماهیان جنوب به شمار می رود که داری طعمی لذیذ و دلچسب است. علاوه بر پخت ماهی قباد از آن جهت تهیه ترشی ماهی هم استفاده می‌‌شود که در واقع به عنوان یک چاشنی در کنار برنج سرو می شود.

 

روش های پاکسازی ماهی قباد:

قبل از آموزش طرز تهیه قلیه ماهی با ماهی قباد بهتر است روش های پاکسازی آن را نیز بررسی کنیم. به چندین راه می توان قباد ماهی را پاک کرد. در روش اول می توانید ابتدا فلس ها، دم و باله های ماهی را جدا کرد سپس شکم آن را تا زیر ناحیه سر برش داد و قسمت های روده و اضافی داخل شکم را جدا کرد و تمیز آن را بشویید. روش دوم پاک کردن این نوع ماهی به صورت فیله کردن است که ابتدا شکم ماهی را باز می کنیم و امعاء و احشاء داخل شکم آن را تخلیه می کنیم سپس سر و دم آن را نیز جدا می کنیم، ماهی را از وسط نصف کرده و پوست و استخوان وسط را به آرامی از آن جدا می کنیم.

 

روش های پاک کردن ماهی قباد

یک روش دیگر برای پاک کردن ماهی قباد به این صورت است که ابتدا ماهی را پاک می کنیم سپس آن را به قسمت های مساوی قطعه قطعه می کنیم. این روش مناسب برای قلیه ماهی است. استیک کردن ماهی قباد، یک روش دیگر برای پاکسازی آن است به این صورت که ابتدا شکم ماهی را خالی می کنیم و سر و دم آن را جدا می کنیم سپس ماهی را به صورت عرضی برش می دهیم.

 

ارزش غذایی ماهی قباد:

کالری: 22/6 %

سدیم: 5 %

چربی: 15 %

پتاسیم: 0 %

آهن: 7 %

قند: 0 %

پروتئین: 20 %

کلسیم: 3 %

کلسترول: 20%.

 

طرز تهیه قلیه ماهی با ماهی قباد چگونه است؟

برای طرز تهیه قلیه ماهی با ماهی قباد ابتدا به یک سری مواد جهت تهیه نیازمندیم که در اینجا آنها را شرح می دهیم.

مواد لازم برای 4 نفر

ماهی قطعه قطعه شده                            یک کیلو

سبزی ماهی( گشنیز، سیر و شنبلیله)                  500 گرم

پیاز متوسط                       2 عدد

تمر هندی                         200 گرم

سیر                             4 حبه متوسط

ادویه مخصوص قلیه                   به مقدار کافی

نمک                       به مقدار لازم

روغن                        به اندازه کافی

 

در این مطلب با آموزش طرز تهیه قلیه ماهی با ماهی قباد همراه ما باشید. ابتدا سبزی ها را پاک کرده، تمیز می شوییم و در آبکش ریخته تا خوب آب آن گرفته شود سپس به صورت خیلی ریز آن را خرد می کنیم. پیاز را ریز خرد می کنیم و در روغن سرخ می کنیم تا طلایی و سبک شود. سیرها را بعد از پوست گرفتن رنده کرده و به پیاز طلایی شده اضافه می کنیم. سپس سبزی خرد شده را به آن اضافه کرده تا خوب تفت داده شود ماهی که از قبل قطعه قطعه کردیم را به مخلوط سبزی و پیاز سرخ شده اضافه می کنیم سپس ادویه را اضافه می کنیم و مخلوط می کنیم تا ادویه و سبزی خوب با ماهی مخلوط شود. یک لیوان آب گرم اضافه می کنیم تا با حرارت ملایم بپزد. تمبر هندی را در یک لیوان آب جوش خیس می کنیم و بعد از حل شدن آن را از صافی رد می کنیم سپس شیره تمر هندی را به خورشت اضافه می کنیم و می گذاریم تا با همان شعله ملایم سی دقیقه خوب بپزد. بعد از جا افتادن خورشت از آن مزه کرده در صورت نیاز نمک اضافه می کنیم. توجه داشته باشید که اگر تمر هندی در دسترس نداشته اید می توانید رب انار را جایگزین آن کنید.

 

نکات کلیدی و طلایی در طبخ قلیه ماهی قباد

یکی از مهمترین نکات در طرز تهیه قلیه ماهی با ماهی قباد این است که حتما بعد از اضافه کردن تمر هندی نمک را به خورشت اضافه کنید چرا که تمر هندی خودش به تنهایی خیلی شور است و بعد از اضافه کردن آن، خورشت را بچشید اگر نیاز به نمک داشت به آن نمک اضافه می کنید. توجه داشته باشید که مقدار شنبلیله باید یک سوم گشنیز باشد چرا که شنبلیله زیاد باعث تلخ شدن خورشت می شود. سیر بوی زهم ماهی را می گیرد بهتر است حتما چند حبه سیر رنده شده به خورشت بیفزایید. برای درست کردن قلیه ماهی حتما ماهی را کلفت و ضخیم برش بزنید تا در خورشت له نشود. کیفیت تمر هندی سیاه بهتر از تمر هندی قهوه ای است پس بهتر است تمر هندی سیاه را انتخاب کنید.

همیشه هنگام جا افتادن قلیه درب قابلمه را نبندید چرا که با بسته شدن درب قابلمه بخار روی درب خورشت را می برد. همانطور که در بالا ذکر کردیم می توانید به جای تمر هندی از رب انار استفاده کنید.

برای اینکه گوشت ماهی از هم جدا نشود زیاد آن را هم نزنید و هنگام کشیدن خورشت آرام آرام گوشت ماهی را به ظرف منتقل کنید تا بافت آن باز نشود.

جهت اطلاع بیشتر در مورد طرز تهیه قلیه ماهی با ماهی قباد به وب سایت lenjland.com مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *