طرز تهیه ماهی پلو برای شب عید با ماهی شیر

طرز تهیه ماهی پلو برای شب عید با ماهی شیر

طرز تهیه ماهی پلو برای شب عید با ماهی شیر

یکی از غذاهای محبوب شب عید ما ایرانی­‌ها، ماهی است که به دو شیوه تهیه می­شود. برخی سبزی پلو با ماهی و برخی ماهی پلو را سرو می­کنند. ماهی شیر یکی از ماهی­­های مختص جنوب است که مورد علاقه­ی بسیاری از مردم سراسر کشور می­باشد. برای تهیه ماهی پلو با ماهی شیر چندین روش وجود دارد که شامل پخت ماهی شیر به صورت کبابی و سرخ شده می ­شود و البته می­توان ماهی شیر را در داخل فر نیز پخت. مصرف ماهی نباید فقط مختص شب عید باشد، چرا که ماهی سرشار از فسفر و اسیدهای چرب امگا 3 است و برای بدن مفید می­باشد. از این رو طور بایستی دو الی سه وعده در ماه مصرف شود تا مواد مورد نیاز بدن را تامین کند. توصیه می­شود در پخت ماهی پلو با ماهی شیر، از فیله­‌های ماهی تازه استفاده شود چرا که گوشت ماهی فریز شده خواص کم­تری دارد. از طرفی گوشت تازه، لذیذتر می‌­باشد و سریع­تر پخته می‌­شود. در هنگام پخت ماهی شیر بایستی از ادویه و چاشنی استفاده شود تا بوی ضخم ماهی از بین برود.

 

طرز تهیه ماهی شیر سرخ شده

یکی از روش­‌های پخت ماهی پلو با ماهی شیر، سرخ کردن ماهی است. گوشت ماهی دارای بوی زننده­‌ای است و بایستی قبل از پخت، با استفاده از ادویه بوی آن را کاهش داد.

مواد لازم جهت تهیه ماهی شیر سرخ شده

  • فیله ماهی شیر به تعداد مناسب
  • آرد گندم یا آرد سفید یا آرد سوخاری به ازای هر فیله نصف پیمانه
  • پودر سیر به مقدار لازم
  • زردچوبه، نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
  • تخم مرغ 2 الی 3 عدد

 

مراحل طبخ ماهی شیر سرخ شده

مرحله 1: اگر ماهی شما یخ زده و فریز شده است، بایستی در دمای اتاق یخ آن باز شود. پس از آب شدن یخ ماهی، می­توان آن اضافه داخل ماهی را با دستمال تمیز گرفت ولی اگر ماهی شما تازه است بایستی پس از شست و شو، آن را داخل سبد قرار دهید تا آب اضافه ماهی از سبد خارج شود. توجه داشته باشید که وجود مقداری آب در ماهی لازم است و نیازی نیست که ماهی کامل خشک و بی­آب شود. جذب آب اضافه ماهی به منظور عدم پاشیدن روغن و گور گرفتن آن است.

مرحله دوم: آرد، پودر سیر، زردچوبه، نمک و فلفل سیاه را با هم ترکیب و مخلوط کنید. مقدار مواد اولیه بستگی به تعداد فیله­‌های ماهی شیر دارد و به ازای هر فیله ماهی، می­توان نصف پیمانه آرد اضافه کرد. برای تهیه ماهی پلو با ماهی شیر، استفاده از آرد سوخاری پیشنهاد می­شود چرا که گوشت ماهی را ترد می­کند.

مرحله سوم: تخم مرغ­ها را خوب مخلوط کنید و با استفاده از همزن زرده و سفیده را ترکیب کنید.

مرحله چهارم: ابتدا فیله­های ماهی شیر را در ظرف پر از تخم مرغ فرو کنید تا ماهی به خوبی به تخم مرغ آغشته شود. سپس ماهی را داخل ترکیبات آرد و ادویه­ها، بغلتانید تا سطح رویی گوشت ماهی با آرد پوشانده شود. حالا می­توانید فیله ماهی شیر را داخل روغن داغ شده، قرار دهید تا با حرارت ملایم و یکنواخت سرخ شود.

نکته: از قرار دادن درب ماهی تابه خودداری کنید چرا که موجب خمیر شدن آرد می­شود. حرارت اجاق گاز را کم و زیاد نکنید و اجازه دهید ماهی شیر با حرارت ملایم سرخ شود. پی از سرخ شدن ماهی می­توانید آن را کنار سبزی پلو شب عید و یا پلو میل بفرمایید.

 

طرز تهیه ماهی شیر کبابی

کباب ماهی شیر یکی از انواع کباب­های محبوب ایرانی است. پخت ماهی پلو با ماهی شیر کبابی جزو لذیذترین گوشت­های کبابی است که بسیار ترد است.

مواد لازم جهت تهیه ماهی شیر کبابی

  1. پیاز بزرگ ۱ عدد
  2. فیله ماهی شیر به تعداد مناسب
  3. روغن زیتون به ازای هر فیله، یک قاشق غذاخوری
  4. نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
  5. ماست پرچرب به ازای هر فیله، یک قاشق چای­خوری
  6. زعفران دم کرده ۱ قاشق غذاخوری
  7. گشنیز تازه خرد شده ۱ قاشق غذاخوری

 

مراحل طبخ ماهی شیر کبابی

مرحله اول: در ابتدا بایستی پیاز را با رنده ریز رنده کنید و سپس آب پیاز را کامل بگیرید. سپس پیاز رنده شده را با روغن زیتون، ماست پرچرب، زعفران دم کرده، گشنیز خرد شده، نمک و فلفل سیاه مخلوط کنید. مواد اولیه باید به خوبی با هم مخلوط کنید تا مخلوط یکنواخت به دست آید.

مرحله دوم: آب اضافه ماهی را با دستمال بگیرید و سپس فیله­ها را به مواد مخلوط شده آغشته کنید، طوری که سطح رویی ماهی به طور کامل پوشیده شود.

مرحله سوم: ماهی­های آغشته شده به مواد اولیه را در داخل کاسه بریزید و سر آن را سلفون بکشید. ظرف را به مدت 2 الی 4 ساعت در داخل یخچال بگذارید تا مواد اولیه به گوشت ماهی نفوذ کند.

مرحله چهارم: بعد از گذشت زمان، حالا گوشت ماهی شیر طعم­دار شده است و می­توانید به دو روش ماهی را کباب کنید. برای تهیه ماهی پلو با ماهی شیر کبابی می­توانید از ذغال یا تابه گریل استفاده کنید.

 

طرز تهیه ماهی شیر در فر

تهیه ماهی پلو با ماهی شیر در فر نیازمند زمان کوتاهی است و می­توانید بدون نظارت دائمی، ماهی شیر را بپزید و از گوشت آن لذت ببرید.

مواد اولیه جهت تهیه ماهی شیر در فر

  1. فیله ماهی شیر به تعداد مناسب
  2. نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
  3. روغن زیتون به ازای هر فیله، یک قاشق غذاخوری
  4. آبلیمو تازه به ازای هر فیله، یک قاشق غذاخوری

 

مراحل طبخ شیر در فر

مرحله اول: در وهله اول باید آبلیمو، روغن زیتون، نمک و فلفل سیاه را با یکدیگر مخلوط کرد. سپس باید فیله­های ماهی شیر به مواد مخلوط شده آغشته شوند تا سطح ماهی­ها کاملا پوشانده شود.

مرحله دوم: فیله­های ماهی شیر را داخل سینی بچینید و می­توانید مجدد با برس، دو طرف فیله ماهی را با مواد اولیه پوشش دهید.

مرحله سوم: سینی را در داخل فر قرار دهید. دمای فر باید 200 درجه سانتی گراد باشد و زمان لازم برای پخت کامل ماهی شیر 30 الی 45 دقیقه است. البته توصیه می­شود که قبل از قرار دادن سینی در فر، حتما فر را گرم کنید. پس از پخت می­توانید ماهی پلو با ماهی شیر را داغ داغ میل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *