انواع طعمه برای صید ماهی

انواع طعمه برای صید ماهی

انواع طعمه برای صید ماهی

انواع و اقسام مختلفی طعمه برای صید ماهی ­ها وجود دارد که در کل شامل روش ­های زیر می­شوند:

  • طعمه ­های طبیعی برای صید ماهی
  • طعمه­ های غیرطبیعی برای صید ماهی
  • طعمه ­های مصنوعی برای صید ماهی

 

انواع طعمه طبیعی برای صید ماهی

1- بچه ماهی: یکی از انواع مختلف طعمه برای صید ماهی، بچه ماهی است که در اندازه­ های 3 سانتی متر تا 7 سانتی متر متغیر می­باشد و بسته به نوع ماهی قابل صید، اندازه این طعمه زنده انتخاب می­شود. طعمه بچه ماهی اصولا برای صید ماهی­ هایی چون قزل آلا، اردک ماهی، ماهی سونگ، ماهی شیربت و ماهی کپور مورد استفاده قرار می­گیرد. بایستی در ابتدا بچه ماهی توسط صیاد از آب صید شود و در داخل سطحی پر از آب نگهداری شود، سپس بچه ماهی به صورت زنده به سر قلاب وصل می­ شود. این نوع طعمه برای صید ماهی­ های بزرگ شکاری و ماهی خوار مناسب است.

 

2- کرم خاکی: کرم خاکی نوعی طعمه برای صید ماهی است که بارش باران در فصل بهار و بیرون آمدن کرم­ های خاکی، زمان مناسب برای جمع ­آوری این نوع طعمه محسوب می­ شود. رطوبت خاک در فصل بهار و گرمای فصل تابستان، کرم­ های خاکی زیادی را به بیرون خاک می­کشاند و طعم ه­ای زنده برای ماهیگیری به حساب می­آید. نیمی از درازای کرم خاکی از سر تیز قلاب تا ساقه قلاب را می ­پوشاند و نیم دیگر بدن کرم آویزان است و بدین شکل کرم از قلاب جدا نمی­ شود. اصولا صیادان از یک کرم درشت و یا دو الی سه کرم ریز به عنوان طعمه استفاده می­کنند.

 

3- بچه قورباغه: اصولا صیادان از بچه قورباغه به عنوان طعمه برای صید ماهی­ های مهاجم استفاده می­ کنند چرا که قورباغه بزرگ موجب ترس می­شود. برای صید قورباغه می­ توان حاشیه آب­ها، جلبک ­ها و گیاهان روی آب را جست و جو کرد. از جمله ماهی­ هایی که جذب قورباغه می­شوند، می­توان به اسبله، ماهی سفید رودخانه و سونگ اشاره کرد. برای استفاده از بچه قورباغه به عنوان طعمه، بایستی قلاب را از دو پای قورباغه عبور داد، ابتدا پای چپ و سپس پای راست.

 

4- خرچنگ: خرچنگ یکی از طعمه ­های طبیعی جهت ماهیگیری است که در ایران کم­تر مورد توجه قرار گرفته است. بچه خرچنگ نوعی طعمه برای صید ماهی شیربت است. برای نصب خرچنگ به قلاب بایستی ابتدا دست­های تیز خرچنگ قطع گردد و سپس به قلاب وصل شود.

 

5- میگو: میگو یکی از انواع طعمه­های ماهیگیری است که اصولا در ایران کم­تر به آن توجه می­شود. برای صید میگو، می­توان گیاهان ریشه­دار حاشیه رودخانه­ها و آبگیرها را از ریشه در آورد و تکان کرد. این­گونه میگوهای موجود در گیاهان بیرون می­آیند و با وصل کردن آن­ها به قلاب می­توان به عنوان طعمه برای صید ماهی استفاده کرد.

 

6- حشرات: ملخ جزو حشراتی است که به عنوان طعمه برای صید ماهی­هایی چون عروس دریایی و ماهی سفید رودخانه مورد استفاده قرار می­گیرد. علاوه بر ملخ، حشراتی مانند پشه سیاه و سنجاقک هم مناسب هستند. جوبرک (آبدزدک) نوعی حشره بزرگ و بد شکل می­باشد که عمدتا برای صید ماهی سفید رودخانه­ های مناسب است. ماهیگیری با استفاده از حشرات، در فصل بهار و تابستان، مورد توجه صیادان است.

 

7- طعمه­ های سنگین: ماهیگیران برای صید ماهی­هایی چون ماهی اسبله و سونگ از طعمه­های مثل موش آبی و جوجه اردک استفاده می­کنند چرا که این نوع ماهی­ها سنگین وزن هستند و دهان گشادی دارند. طعمه­های طبیعی سنگین وزن به عنوان طعمه برای صید ماهی­های بسیار بزرگی در حدود 30 کیلوگرم تا 40 کیلوگرم استفاده می­شوند.

 

انواع طعمه غیرطبیعی برای صید ماهی

1- نان و خمیر نان: یکی از طعمه­های غیرطبیعی جهت صید ماهی، خمیر نان و نان می­باشد چرا که اکثر ماهی­ها جذب خمیر نان و نان می­شوند. نان­هایی مانند لواش، سنگک و نان­های ماشینی به عنوان طعمه مناسب هستند. خمیر نان به عنوان طعمه برای صید ماهی­هایی مانند کپور، زردپر، زردک و عروس ماهی به کار می­رود. خمیر نان را به صورت کروی شکل، گرد کرده و به سر قلاب وصل می­شود تا تیزی قلاب دیده نشود از طرفی برای وصل کردن نان بر سر قلاب، بایستی یک تیکه نان به قلاب وصل شود و با نخ دور آن را محکم می­کرد.

 

2- ذرت پخته: یکی از طعمه­ های غیرطبیعی که به عنوان طعمه برای صید ماهی کپور استفاده می­شود، ذرت پخته است که بسیار نرم بوده و به راحتی بر سر قلاب وصل می­ شود. ذرت پخته بایستی سر تیز قلاب ماهی گیری را بپوشاند و معمولا بر سر قلاب سه الی چهار ذرت زده می­شود.

 

3- میوه و سبزیجات: میوه و سبزیجاتی مانند انجیر، انگور، ته­ خیار، یونجه، گشنیز و جعفری اصولا به عنوان طعمه برای صید ماهی­ های گیاهخوار استفاده می­شوند. برخی از ماهیگیرها میوه و سبزیجات را به صورت مستقیم بر سر قلاب می­زنند و برخی میوه و سبزیجات را در نان می­پیچند و بر سر قلاب وصل می­کنند. این نوع روش برای صید ماهی آمور کاربرد دارد.

 

4- طعمه­ های گوشتی: طعمه­ های گوشتی شامل روده مرغ، دل مرغ و طحال گوسفند می­شوند و برای ماهیگیری زیر آب مناسب هستند. طعمه ­های گوشتی در صید ماهی ­های شکاری چون سونگ، شیربت، اسبله، سوف، زنگول و ماهی سفید رودخانه کاربرد دارند چرا که ماهی­ های شکاری جذب بوی خون و بوی نامطبوع گوشت می­شوند. بسته به نوع ماهی، اندازه طعمه گوشتی می­ تواند بزرگ یا کوچک باشد.

 

انواع طعمه مصنوعی برای صید ماهی

طعمه­ های مصنوعی با ابزار ساخته شده­اند و کاربرد زیادی در صید ماهی دارند. برخی از این طعمه­ها شامل قاشقک، لوری، سافت فیش، سافت بیت و لانسه می­شوند. لانسه نوعی طعمه برای صید ماهی است که از پلاک پره­ای و متحرک تشکیل شده است. در اتصال لانسه به قلاب، بایستی بین سیم و لانسه یک هرزه گرد نصب شود تا نخ نچرخد و سیم تاب برندارد. باید قلاب به بدنه لانسه متصل شود تا زمینه چرخش پلاک متحرک حول قلاب فراهم شود. پس از پرتاب قلاب در آب، لانسه همانند یک ماهی دور قلاب می­چرخد و ماهی­ها را به دام می­اندازد. از مزایای طعمه­های مصنوعی می­توان به عمر طولانی آن­ها اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *